امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://homeworld.cloob24.com
0

سگ، نه تنها بهترین و وفادارترین دوست انسان است بلکه نخستین و قدیمی ترین دوست انسان نیز هست.می گویند سگ نخستین جانوری است که به وسیله ی انسان اهلی شده است. شاید بهتر باشد بگوییم گرگ نخستین حیوانی است که به وسیله ی انسان اهلی شده. چون سگ، در واقع  یکی از انواع گرگ است که هزاران سال قبل، خیلی پیشتر از انقلاب کشاورزی و  اهلی شدن گوسفند و گاو و مرغ و.اهلی شده و در این پروسه ی دراز مدت با تغییراتی که کرده عملا تفاوت نسبتا محسوسی با اجداد خود یافته است.

آنچه تا کنون بدیهی می نماید  پیدایش سگ از تیره یی از گرگ ها (مثل گرگ خاکستری)و پیشتاز بودن او نسبت به سایر حیوانات در دوستی با انسان است ولی پیرامون تاریخ دقیق آغاز این آشنایی و چگونه اهلی شدن گرگ یا سگ  هنوز بحث فراوانی وجود دارد. برخی شروع اهلی شدن سگ را  دوره ی میان سنگی، حدود دوازده هزار تا هشت هزار سال قبل از میلاد می دانند. پاره یی دیگر که اخیرا بر شمارشان افزوده نیز شده است  تاریخ اهلی شدن سگ را قبل از دوره ی میان سنگی و حدود سی و سه تا سی و پنج هزار سال پیش می دانند. عده یی از محققان فکر می کنند که سگ در دو دفعه و در دو نقطه ی مخلف اروپا و آسیا اهلی شده است برخی دیگر می پندارند که این اهلی شدن نه یکباره بل به تدریج بر اثر نزدیکی گرگ و انسان صورت پذیرفته است. انسان ها جمعی می زیستند و جمعی شکار می کردند و گرگ ها نیز اینگونه بودند و دسته هایی از آنها که در تغقیب شکار بودند  از بازمانده های شکار انسان ها  استفاده می کردند تا کم کم این رابطه  به نوع همکاری تبدیل شد و این گرگ های وحشی که از دست انسان تغذیه می شدند به تدرج رام و اهلی شدند. به نظر برخی از دانشمندان انسان ابتدا به اهلی کردن توله های گرگ که در شکارها به دست شان می رسید مبادرت کردند و به این ترتیب این توله های بزرگ شده  رام و اهلی شدند و برای همکاری با انسان مهیا گردیدند. خوب! ظاهرا نظرات دانش پژوهان مختلف است پس حقیقت چیست؟ به اعتقاد اینجانب حقیقت برآیند همه موارد فوق است یعنی همه ی این ها اتفاق افتاده است در یک منطقه اینگونه و در منطقه ی دیگر به گونه یی دیگر. ولی این چندان مهم نیست!

آنچه از همه ی اینها مهمتر است علت اهلی شدن سگ پیش از هر حیوان دیگر و به ویژه پیش از انقلاب کشاورزی است که به ضرورتی اشاره می کند. این ضرورت چه بود؟ بشر هزاران سال قبل از همکاری سگ به تهیه ی آذوقه می پرداخت و مشکل محسوسی نداشت تا بر اثر رشد جامعه بشری و افزایش جمعیت آنان تغییر نیروهای مولده برای افزایش تولید یک ضرورت شد. بشر به یاور تازه یی نیاز داشت  که توانایی های بویایی و اکتشافی قوی تری برای تعقیب شکار و گستاخی و دلیر ی بیشتری  برای به دام انداختن  آن داشته باشد. و همین بود که ضرورت اهلی کردن جانوری چون گرگ را پدید آورد. بعدها با انقلاب کشاورزی  باز هم  الزامات  دیگری موجب ادامه ی همکاری سگ با انسان و تقویت این همکاری  گردید از جمله، نگهبانی از مسکن انسان و  دام های اهلی شده ی او مثل گوسفند و گاو.

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه